Alfa eCare Welfare är IT-systemet som ger en sammanhållen och användarvänlig miljö för socialtjänstens olika områden.
Det dagliga arbete sköts smidigt tack vare effektiviserade processerna och att all information är samlad på samma plattform.

Kommun - helhetslösning

MYNDIGHETSDELEN

Arbetsflödet i Alfa eCare Welfare

Alfa eCare Welfare ger er möjlighet att bedriva verksamheten i ett IT-system som inkluderar stöd för både myndighetsutövning och utförarverksamhet. 

Från medborgarens ansökan via Medborgarportalen och handläggningen hos myndigheten och ut till utförarverksamheten som planerar och dokumenterar insatser och verksamhet.

  Klicka på en siffra för att läsa mer

1. Ansökan inkommer till myndigheten

Ansökan kommer in till myndigheten och Alfa eCare
Welfare från t ex Medborgarportalen,
individ/närstående/god man, sjukhuset eller
verksamheten.

2. Ärendet startas av biståndshand-
läggaren

I systemet aktualiseras ärendet och handläggare
startar en utredning som utmynnar i ett beslut.

3. Uppdraget inkommer till utföraren

Uppdraget kommer till utföraren. Där planeras arbetet,
en genomförandeplan skapas och insatserna matchas med
personalen så att rätt person gör rätt saker på rätt sätt.

I Alfa eCare Welfare sköts också dokumentation och
handläggning av HSL-insatser.

4. Insatser genomförs, signeras och
dokumenteras

Personalen har med sig all information om insatsen och personen de besöker, i mobilen.

Det är enkelt att hålla kontakten med kollegor och det finns möjlighet att öka
delaktigheten genom att dokumentera insatsen direkt i mobilen, på plats.

Insatser signernas digitalt och bidrar till ökad säkerhet för medborgaren.

5. Insatser & tid följs upp av utföraren - planer uppdateras

Ärendet följs upp utifrån uppdaterad information som kommer
in automatiskt till Alfa eCare Welfare för myndighetsutövning.

6. Uppföljning av ärendet hos myndigheten

Insatserna och all information finns tillgänlig för
utföraren som kan följa upp, ändra planer och
förbättra kvaliteten på verksamheten.

Kontakta oss för att boka en demo eller för att få mer information

Som användare kommer du uppleva många fördelar när inloggningar, kunder, behörighet och andra delar finns i samma system.

Hos oss får du en personlig kontakt och en bra dialog om hur du kan förbättra verksamheten med hjälp av Alfa eCare Welfare och de olika modulerna.

Anders Lindblad
Rickard Svensson
Mohammed Otaifa
Petter Forss

MYNDIGHETSDELEN

Alfa eCare Welfare stödjer
socialtjänstens olika områden

Alfa eCare Welfare är ett modernt och användarvänligt IT-system med stöd inom flera olika områden som underlättar handläggarens dagliga arbete på myndigheten.

Tack vare processtyrda utredningar får handläggaren en tydlig översikt över respektive ärende samt hur långt utredningen är gången.

  Klicka på en box för att läsa mer

VÅRD & OMSORG

SoL

LSS

INDIVID & FAMILJEOMSORG

BARN & UNGA

VUXNA

EKONOMISKT BISTÅND

DÖDSBO

AVVIKELSEHANTERING

SYSTEMFÖRVALTNING

FAMILJERÄTT

MEDBORGARPORTAL

Utförare

UTFÖRARDELEN

Alfa eCare Welfare funktionalitet
för utförare

Uppdraget kommer till Alfa eCare Welfare för utförare som i sin tur planerar arbetet, skapar en genomförandeplan och matchar insatserna med personalen så att rätt person gör rätt saker på rätt sätt. 

IT-miljön är användarvänlig och modern vilket underlättar arbetet i såväl stora som små verksamheter. Alla ändringar slår igenom i realtid så att personal ute på fält alltid har rätt information i sin mobil där arbetet registreras, dokumenteras och signeras.

Planering

Att planera besök och aktiviteter blir enkelt med Alfa eCare Welfares planeringsmodul.
Den grafiska planeringen gör att du kan överblicka dagens arbete och det finns bra möjligheter för uppföljning och exportering av rapporter.

I appen har personalen all nödvändig information om besöket och individen tillgängligt, ute i arbetet där det behövs som mest.

Urval av nyckelfunktioner:
• Mobil app samt webbgränssnitt
• AI-stödd smart planering
• Grundslingor
• Ruttplanering
• Grafisk planering
• Genomförandeplaner
• Rapporter och statistik
• Möjlighet till gallring
• Flera integrationer till schemasystem
• Säker meddelandetjänst

Dokumentation

Dokumentation och journalföring sker på ett enkelt och säkert sätt, antingen i webben eller direkt i mobilen, på plats hos individen vilket innebär att avvikelserna minskar samtidigt som delaktig-heten ökar.

Arbeta med funktioner så som planer, formulär och uppgifter för att få ökad kvalitet och kontroll i den löpande verksamheten.

Urval av nyckelfunktioner:
• Stöd för lagrummen SoL, LSS och HSL
• Webb och mobil app
• Genomförande- och hälsoplaner
• Rapporter och statistik
• Stöd för IBIC, ICF, KVÅ m fl
• Säker meddelandefunktion
• Spårbarhet och loggning
• Flera integrationer till schemasystem
• Säker meddelandetjänst

Signering

Genomförda insatser kan signeras av personalen, direkt i appen. Målet är att säkerställa att rätt insatser blir utförda i rätt tid vilket skapar ökad patientsäkerhet.

Med statistik och loggning är det enkelt att följa upp läkemedelshantering, avvikelser, delegeringar och kontrollräkning av narkotika.

Urval av nyckelfunktioner:
• Delegering
• Spårbarhet och loggning
• Statistik
• Webb och mobil app
• Möjlighet att hämta aktuella ordinationer
• Integration till SIL som bl a innehåller FASS,
kvalitetsgranskad och aktuell information om läkemedel
från olika källor.

Assistans

I Assistansmodulen finns stöd för grundschema, planering med lösa/fria pass, tillgänglighetsschema för assistent, frånvarohantering och flera andra schemafunktioner.

Centralt är också hantering av beslut, kontroll av tidrapportering, räkningar och avstämningsrapporter för att säkerställa att assistanstiden överensstämmer med beslut mm. Digital rapportering till Försäkringskassan stöds, alla tre funktionerna: tidrapporter (FK3059), E-räkning (FK3057) och digital uppgift om assistents arbete hos kund (FK3066).

I vyn för signera/rapportera ser man tydligt tidrapporters och räkningars status, ex osignerade/signerade av assistent/kund, signerade av anordnare och man kan enkelt skicka påminnelser. Det är även enkelt att justera tid och tydligt se att tidrapport kan behöva signeras om.

Assistenterna utför sitt arbete främst i mobilen.

Efter inloggning så möts assistenterna av en intuitiv startsida med ikoner för de funktioner de har rätt till. Beroende på säkerhet så kan de se både sitt schema och kundens schema. Godkännande och signering av tider är tydlig och intuitiv – man vägleds genom stegen och arbetar man för flera kunder så ser man tydligt vilka tidrapporter man signerat och om det är någon kvar. Kontaktlista och extern anteckning (för ex portkod mm) finns också nära tillhands.

Avvikelsehantering

Alfa eCares avvikelsemodul hjälper er verksamhet att upprätthålla och förbättra hög patientsäkerhet.

Snabb och enkel rapportering av en avvikelse följs av ett smidigt flöde för utredning och åtgärdshantering, vilket möjliggör att all personal kan arbeta aktivt mot en säkrare vårdmiljö och risken för upprepade incidenter minskar.

Urval av nyckelfunktioner:
• Personlig och rollanpassad inloggning
• Rapportering via webbformulär
• Utredning inom lagrummen SOL, LSS och HSL
• Lex Sarah- och Lex Maria-utredning
• Hantering av synpunkter och klagomål
• Statistik och rapporter
• Överskådlig dashboard som visar nyckeltal
och diagram

ETT STÖD I DET DAGLIGA ARBETET

Alfa eCare Welfare stödjer
utförarens olika områden

Nedan presenteras en schematisk bild över Alfa eCares områden för utförare.

  Klicka på en box för att läsa mer

VÅRD & OMSORG

SoL

LSS

INDIVID & FAMILJEOMSORG

BARN & UNGA

VUXNA

AVVIKELSEHANTERING

SYSTEMFÖRVALTNING

INTEGRATIONER