Alfa eCare

Alfa eCare Omega – modul för ekonomiskt bistånd

Alfa eCare Omega - modul för ekonomiskt bistånd

Alfa eCare Omega är ett modernt myndighetssystem som är utvecklat utifrån verksamhetens behov. Visionen har hela tiden varit att kunna erbjuda kommuner, runt om i landet, ett system som förbättrar effektiviteten, höjer kvaliteten och säkerställer ärendehanteringen inom alla delar av socialtjänsten. En viktig del i systemet är modulen Omega Ekonomiskt bistånd. 

Modulen Omega Ekonomiskt bistånd ger på ett användarvänligt sätt stöd genom hela handläggningsprocessen för försörjningsstöd och livsföring i övrigt. Från ansökan till utbetalning, inklusive hantering av bistånd som förskott på förmån och bistånd mot återkrav.

 

I handläggningsprocessen, som är uppbyggd som en processlinje, ingår processtegen aktualisering, beräkning, beslutsunderlag, förslag till beslut, beslut, registrering av arbetsmarknadsåtgärder och utbetalning. Användaren guidas genom handläggningsprocessen och för varje steg visar systemet tydligt vad som behöver göras och när allt är klart för nästa steg. Det finns en hög grad av automatisering i processen och uppgifter hämtas automatiskt från till exempel Skatteverkets folkbokföringstjänst Navet eller från ansökningen. För att underlätta för användaren skapas automatiska beräkningar som sedan ligger till grund för beslutet 

 

Den digitala delaktigheten är ett fokusområde för många kommuner och via Omega Medborgarportalen kan sökande och medsökande se händelser i sitt ärende så som ansökan, beräkning, beslut och utbetalning. Både sökande och medsökande kan också skicka och ta emot meddelande till och från sin handläggare via medborgarportalen och på så sätt minskas både onödig pappershantering och telefonsamtal som kostar både tid och pengar för alla parter.  

 

 

Gabriel Olsson, produktägare för Alfa eCare Omega berättar om nyttan med modulen. ”Omega Ekonomiskt bistånd är utvecklad i syfte att underlätta vardagen för både handläggare och sökande och är ett lyckat exempel på när digitaliseringen verkligen gör nytta. En stor fördel är att det finns möjligheter för kommunen att skräddarsy delar av systemet såsom dokumentmallar och utformningen av beslutsunderlag. På så sätt blir systemet verkligen ett stöd som passar kommunens framtagna processer”.

 

Är du nyfiken på modulen Ekonomiskt bistånd i Alfa eCare Omega eller någon annan del av Alfa eCare Omega? Varmt välkommen att kontakta oss genom formuläret nedan.

Dela gärna våra inlägg

Alfa eCare-Sara Brandberg

Sara Brandberg

Marketing manager

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om någon av våra nyheter, ring eller mejla Sara.

HÄR FÖR DIG

Support

Du kan ringa eller mejla oss om du vill ha hjälp. Snabbast är det med mejl, men ibland är det enklare på telefon. Vi finns här för dig.

020-320 310
support@alfaecare.se
Vardagar 08–17

Comments are closed.