Rädsla för dåliga omdömen på nätet – Recos statistik visar varför den är obefogad

Rädsla för dåliga omdömen på nätet - Recos statistik visar varför den är obefogad

Om du är kund hos Alfa eCare och använder SmartClinic (Clinicbuddy) har du möjlighet att koppla på integrationen till Reco. Då kan du börja arbeta aktivt med dina kundomdömen. Något som, enligt Recos undersökningar, förebygger risken för dåliga omdömen på nätet, en vanligt förekommande rädsla hos landets företagare. 

Rädsla för dåliga kundomdömen begränsar företagare

Reco pratar dagligen med företagare som är övertygade om att endast arga och besvikna kunder lämnar omdömen. Detta är faktiskt den vanligaste fördomen som hindrar många företag från att aktivt arbeta med kundomdömen.

Recos granskning visar sanningen

Under 2023 skickades 973141 omdömesinbjudningar ut från 1934 företag som automatiskt tillfrågar sina kunder via Recos mjukvara, exempelvis SmartClinic (Clinicbuddy). Detta resulterade i 168913 verifierade omdömen varav:

  • 94,4% av dessa omdömen hade höga betyg (dvs en 4 eller 5)
  • 1,19% av dessa omdömen hade lägsta betyget (1/5)

Det är överraskande data för många. När företag aktivt ber sina kunder att skriva omdömen, visar det sig att en imponerande stor andel ger höga eller högsta betyg.

94,4 % av de som skrev omdömen gav höga betyg, dvs en 4:a eller 5:a

Varför skriver kunder positiva omdömen?

Svaret ligger i företagens egna insatser. Många företag arbetar hårt år efter år utan att få veta hur nöjda deras kunder egentligen är med deras tjänster.

Genom integrationen med SmartClinic (Clinicbuddy) möjliggör Reco denna feedback genom att hjälpa företag med en aktiv och effektiv omdömesinsamling helt automatiserat – som tillfrågar kunder vid rätt tidpunkt och på rätt sätt. Men det är ni, företagarna, som gör grovjobbet varje dag genom att fokusera på era kundrelationer.

Genom att fortsätta kontinuerligt leverera utmärkta tjänster, bygger ni en lojal kundbas som är villig att dela sina positiva upplevelser. Det är denna dedikation och hårda arbete som speglar sig i de positiva omdömena.

Kunder - en värdefull källa till positiv feedback och utvecklingsmöjligheter

Den allmänna uppfattningen att bara missnöjda kunder skriver omdömen stämmer inte. Majoriteten av kundomdömen är positiva. Företag som aktivt uppmuntrar sina kunder att lämna omdömen ser ofta att de får övervägande höga betyg. Detta är en stark indikation på att kunder värdesätter och uppskattar det arbete och den service de får. Kunder och kundomdömen är en  värdefull källa till positiv feedback och utvecklingsmöjligheter.

För mer information om Reco och dess samarbete med SmartClinic, besök samarbetssajten.

LÄR DIG MER

Nytt & kunskap

Kika in på sidan Nytt & Kunskap där vi har samlat artiklar och material som vi tror kan vara värdefulla och intressanta för dig.

HÄR FÖR DIG

Kontakt

Har du frågor om våra tjänster och produkter eller behöver du kanske komma i kontakt med någon av oss på Alfa eCare. Under Kontakt hittar du rätt väg fram till oss.

Comments are closed.