Användarvänliga system – Ett måste för våra kunder

Användarvänliga system - Ett måste för våra kunder

Diskussionen om användbarhet eller användarvänlighet är ständigt aktuell. Hos oss på Alfa eCare lägger vi stor vikt vid att våra produkter ska vara både användbara och lättillgängliga. Men vad betyder egentligen hög användbarhet och hur skapar man ett system som uppfyller dessa krav? Denna artikel belyser vårt arbete med användbarhet och hur våra produkter påverkas av detta fokus.

make-a-photo-of-a-woman-standing-in-front-of-an-ap-3BS4OK1CQACZtdZFL_iPew-EPA2xfrOQy2BVxE01T5xbw

De som jobbar med vård och omsorg har oftast inte valt det yrket för att jobba med teknik, de vill jobba med människor. Detta är en grundläggande sanning inom välfärden som vi som leverantör måste respektera. Vi är inte experter på hur vård och omsorg ska utföras och våra tekniska lösningar ska inte styra yrkesverksamma i hur de ska arbeta. En verkligt användbar lösning handlar inte bara om att det ska vara snyggt och lättnavigerat. På Alfa eCare utvecklar vi våra produkter efter ledorden enkelhet, igenkänning och vägledning.

Förståelse för verksamhetens behov
Allting börjar med förståelse för verksamhetens behov och förutsättningar. Som leverantör måste vi fråga oss hur våra tekniska lösningar kan underlätta arbetet utan att påtvinga användarna ett helt nytt sätt att arbeta. Det är ingen lätt uppgift och kräver visst förändringsarbete. Men i grund och botten måste yrkesverksamma rutiner och expertis vara ledande. De bästa resultaten uppnås när vi har en dialog och lyssnar till varandras expertis.

Praktiska lösningar för olika behov
Därefter måste vi se till den praktiska aspekten. Inom välfärden är det få som sitter vid en fast kontorsplats; de flesta behöver snabba, enkla och smarta lösningar för att kunna röra sig fritt och utföra sitt arbete obehindrat. Det kräver anpassningar och olika lösningar för att säkerställa hög användbarhet oavsett om det gäller en fast dator med stor skärm, en mobil eller en surfplatta.

Logik hjälper användaren att göra rätt
Logik är avgörande. En riktigt bra produkt låter användaren förstå nästa steg utan att behöva fundera. I ett logiskt system tänker användaren knappt på vad hen gör – det blir bara rätt. Ju mer komplext systemet är, desto svårare är detta att uppnå. Man kan analysera vilken app som helst för att se hur placering av knappar, utseende och funktion påverkar användbarheten. Användaren ska i princip veta vad som kommer hända innan de klickar.

”Osynliga” koder har stor betydelse
Färg och form spelar också en viktig roll för användbarheten. Tänk på två knappar med en tummen-upp-symbol: en grön och en röd. Vilken skulle du trycka på? Detta är ett enkelt exempel på hur färg och form påverkar användningen på subtila sätt och hjälper användaren att göra rätt val, samtidigt som man kan varna eller avråda från sådant som kräver uppmärksamhet. Detta är särskilt viktigt inom vård- och omsorgssektorn.

På Alfa eCare fortsätter vi att utveckla våra produkter med dessa principer i åtanke, alltid med målet att göra tekniken till en osynlig, hjälpande hand för de som arbetar med människor.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med användbarhet i våra produkter eller har du kanske feedback på hur vi skulle kunna bli ännu bättre inom detta område. Hör gärna av dig till oss via kontaktformuläret nedan.

De som jobbar med vård och omsorg har oftast inte valt det yrket för att jobba med teknik, de vill jobba med människor. Detta är en grundläggande sanning inom välfärden som vi som leverantör måste respektera. Vi är inte experter på hur vård och omsorg ska utföras och våra tekniska lösningar ska inte styra yrkesverksamma i hur de ska arbeta. En verkligt användbar lösning handlar inte bara om att det ska vara snyggt och lättnavigerat. På Alfa eCare utvecklar vi våra produkter efter ledorden enkelhet, igenkänning och vägledning.

Förståelse för verksamhetens behov
Allting börjar med förståelse för verksamhetens behov och förutsättningar. Som leverantör måste vi fråga oss hur våra tekniska lösningar kan underlätta arbetet utan att påtvinga användarna ett helt nytt sätt att arbeta. Det är ingen lätt uppgift och kräver visst förändringsarbete. Men i grund och botten måste yrkesverksamma rutiner och expertis vara ledande. De bästa resultaten uppnås när vi har en dialog och lyssnar till varandras expertis.

Praktiska lösningar för olika behov
Därefter måste vi se till den praktiska aspekten. Inom välfärden är det få som sitter vid en fast kontorsplats; de flesta behöver snabba, enkla och smarta lösningar för att kunna röra sig fritt och utföra sitt arbete obehindrat. Det kräver anpassningar och olika lösningar för att säkerställa hög användbarhet oavsett om det gäller en fast dator med stor skärm, en mobil eller en surfplatta.

Logik hjälper användaren att göra rätt
Logik är avgörande. En riktigt bra produkt låter användaren förstå nästa steg utan att behöva fundera. I ett logiskt system tänker användaren knappt på vad hen gör – det blir bara rätt. Ju mer komplext systemet är, desto svårare är detta att uppnå. Man kan analysera vilken app som helst för att se hur placering av knappar, utseende och funktion påverkar användbarheten. Användaren ska i princip veta vad som kommer hända innan de klickar.

”Osynliga” koder har stor betydelse
Färg och form spelar också en viktig roll för användbarheten. Tänk på två knappar med en tummen-upp-symbol: en grön och en röd. Vilken skulle du trycka på? Detta är ett enkelt exempel på hur färg och form påverkar användningen på subtila sätt och hjälper användaren att göra rätt val, samtidigt som man kan varna eller avråda från sådant som kräver uppmärksamhet. Detta är särskilt viktigt inom vård- och omsorgssektorn.

På Alfa eCare fortsätter vi att utveckla våra produkter med dessa principer i åtanke, alltid med målet att göra tekniken till en osynlig, hjälpande hand för de som arbetar med människor.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med användbarhet i våra produkter eller har du kanske feedback på hur vi skulle kunna bli ännu bättre inom detta område. Hör gärna av dig till oss via kontaktformuläret nedan.

LÄR DIG MER

Nytt & kunskap

Kika in på sidan Nytt & Kunskap där vi har samlat artiklar och material som vi tror kan vara värdefulla och intressanta för dig.

HÄR FÖR DIG

Kontakt

Har du frågor om våra tjänster och produkter eller behöver du kanske komma i kontakt med någon av oss på Alfa eCare. Under Kontakt hittar du rätt väg fram till oss.

Comments are closed.