Biståndsnyttjande

Syfte

Syftet med rapporten är att ge en komplett bild av kundens beviljade tid i relation till det som är planerat och utfört. Kan användas för att kontrollera att den beviljade tiden är utplanerad samt att den planerade tiden är utförd.

Kolumner

Totalt (Markerad med fet stil i rapporten) 

  • Beviljad tid – Visar den totalt beviljade tiden för samtliga kunder i gruppen.  
  • Planerad tid – Visar den totalt planerade tiden för samtliga kunder i gruppen. 
  • Diff planerat – Visar differensen mellan den beviljade tiden den planerade tiden i gruppen. 
  • Utförd tid – Visar den totalt utförda tiden för samtliga kunder i gruppen. 
  • Diff utfört – Visar differensen mellan den beviljade tiden och den utförda tiden.  
  • Planerad aktivitetstid (Kundtid) – Visar den totalt planerade tiden på aktiviteter som har inställningen ”Kundtid”. 
  • Utförd aktivitetstid (Kundtid) – Visar den totalt utförda tiden på aktiviteter som har inställningen ”Kundtid”

Genomsnitt per kund 

  • Månad – Visar vilken månad tiden är utförd i. 
  • Kategori – Visar kategori på besökstyp.  
    (Se under övrig, mer information om kategori) 
  • Beviljad tid – Visar totalt beviljade tiden per kategori.  
  • Planerad tid – Visar totalt planerade tiden per kategori. 
  • Schablontillägg (Planerat) – Visar den totalt planerade schablontillägget per kategori.  
    (Se under övrig, mer information om Schablon) 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Summa planerat – Visar totala planerade tiden, planerad tid + schablontid per kategori. 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Procent planerat – Visar totala procenten planerad tid kontra beviljad tid per kategori.  
  • Diff planerat – Visar differensen mellan den beviljade tiden den planerade tiden per kategori. 
  • Utförd tid – Visar den totalt utförda tiden per kategori. 
  • Schablontillägg (Utfört) – Visar det totala utförda schablontillägget per kategori.  
    (Se under övrig, mer information om Schablon) 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Summa Utfört– Visar totalt utförda tiden, utförd tid + schablontid per kategori. 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Procent utfört – Visar differensen mellan den beviljade tiden den utförda tiden per kategori. 
  • Diff utfört – Visar differensen mellan den beviljade tiden och den utförda per kategori.  
     

Lista 

  • Kund – Visar namn på kund 
  • Månad – Visar vilken månad tiden är utförd i. 
  • Kategori – Visar kategori på besökstyp.  
    (Se under övrig, mer information om kategori) 
  • Beviljad tid – Visar totalt beviljade tiden för kunden per kategori.  
  • Planerad tid – Visar totalt planerade tiden för kunden per kategori. 
  • Schablontillägg (Planerat) – Visar den totalt planerade schablontillägget för kunden per kategori.  
    (Se under övrig, mer information om Schablon) 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Summa planerat – Visar totala planerade tiden, planerad tid + schablontid för kunden per kategori. 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Procent planerat – Visar totala procenten planerad tid kontra beviljad tid för kunden per kategori.  
  • Diff planerat – Visar differensen mellan den beviljade tiden den planerade tiden för kunden per kategori. 
  • Utförd tid – Visar den totalt utförda tiden för kunden per kategori. 
  • Schablontillägg (Utfört) – Visar det totala utförda schablontillägget för kunden per kategori.  
    (Se under övrig, mer information om Schablon) 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Summa Utfört– Visar totalt utförda tiden, utförd tid + schablontid för kunden per kategori. 
    (För att den här kolumnen ska visas behöver ni klicka i ” Inkl. Schablon”) 
  • Procent utfört – Visar differensen mellan den beviljade tiden den utförda tiden för kunden per kategori. 
  • Diff utfört – Visar differensen mellan den beviljade tiden och den utförda tiden för kunden per kategori.

     

Per insats 

(Krävs filter – Inkludera tidsatta insatser) 

  • Namn – Visar namn på kund 
  • Insats – Visar namn på tidsatt insats 
  • Planerad tid – Visar den planerade tiden för den tidsatta insatsen 
  • Utförd tid – Visar den utförda tiden för den tidsatta insatsen  

Filter

Rapporten har följande filter 

  • Från – Från och med dagen ni vill att rapporten ska visa tid ifrån.  
  • Till – Till den dagen ni vill att rapporten ska visa tid ifrån.  
  • Kund/Grupp – Här kan ni välja hela gruppen, ett enstaka team eller en enstaka kund. 
  • Visa utskrivna – Visar utskriva kunder i rullistan. 
    Rapporten tar med tid från utskrivna kunder, men för att kunna välja enstaka utskrivna kunder behöver ni klicka i detta val för att dessa kunder ska komma upp som val i rullistan Kund/Grupper 
  • Besökstyp – Här kan ni välja att få fram tid från alla besökstyper eller enstaka besökstyper.  
  • Räkna endast tid för aktuell grupp – Om ni klickar i denna får ni med tid som är planerat och eller utfört i andra grupper på kunder som finns med i gruppen du valt/står i.  
  • Inkl. Schablon – Klicka i denna om ni vill att schablontid ska räknas med i rapporten. 
  • Använd decimalvärden – Om ni klickar i denna så kommer all tid visas som decimalvärde. Ni ser även skillnaden på tecknen, 1:30 visar timmar och 1.5 visar decimalvärde.  
  • Inkludera avbokad tid – Om ni klickar i denna så kommer även den avbokade tiden räknas med under planerad tid.  
  • Inkludera tidsatta insatser – Om ni klickar i denna kommer tid från tidsatt insats räknas med i den totala tiden. 

Export

Man kan exportera rapporten till Excel. 

Man kan skriva ut rapporten.

Övrigt

  • Rapporten tar med besök även från utskrivna kunder 
  • Rapporten visar tid från 00:00-00:00. För att få fram tid för en dag väljer ni till exempel 1 februari – 2 februari och för att få fram tid för en hel månad väljer ni till exempel 1 februari – 1 mars.  
  • Om en kund finns med i flera grupper och om beviljad tid är ”Global”, så kommer den beviljade tiden visas oberoende på om ni valt ”Räkna endast tid för aktuell grupp” 
    Om ni vill att den beviljade tiden endast ska tillhöra en grupp, så väljer ni att klicka i ”Endast i den här gruppen” där ni lägger in den beviljade tiden under fliken Uppdrag – Beviljad tid.  
  • Om en avbokningstyp har inställningen ”Markera besök som utförda” så kommer den tiden räknas med under planerad och utförd tid oberoende på om ni valt ”Inkludera avbokad tid”.   
  • Kategori på besökstyp – Under Admin-Nyckelord-Besökstyper kan ni vilja vilken kategori ni vill att besökstypen ska ha. Alla besökstyper är en kategori. Här kan ni välja om flera besökstyper ska räknas ihop i rapporten. Till exempel om ni vill att besökstypen ”Matdistribution” ska räknas ihop med besökstypen ”Hemtjänst” så kan ni välja kategori ”Hemtjänst” på besökstypen ”Matdistribution”. 
  • Schablontid – Under Admin-Nyckelord-Besökstyper kan ni välja om en besökstyp ska ha en schablontid. Till exempel om ni vill att besökstypen ”Tvätt” alltid ska räknas som 60 minuter även om den planerade/utförda tiden är 15 minuter.  
    Om ni väljer ” Inkl. Schablon” i rapporten kommer dessa 15 minuter nu räknas som 60 minuter.  
    Schablontillägg menas med vad schablonen lägger till, i det här exemplet är tillägget 45 minuter.