Som Biståndshandläggare behöver man besitta kompetens och kunskap inom många olika områden. Det kan handla om att man måste ha kunskap om juridik och lagar, man måste kunna möta folk i kris, ha kunskap i förhållningssätt, om fakturering och budget samt kunskap om uthyrning av bostäder och man måste även veta hur bostadssituationen i den kommun man arbetar i, ser ut. Utöver det behöver man dessutom veta hur utredning och bedömning, insatser och genomförande, uppföljning och utvärdering, fungerar.
Alfa eCare Omega stödjer de processer som socialtjänsten arbetar efter och som användare har du en väldigt bra överblick över ditt arbete och pågående handläggning. Du får hjälp att säkerställa att alla steg i processen är klara och även uppföljning av beslut och insatser följer ett processflöde för att inga delar ska tappas bort.
Personalomsättningen är hög inom yrket och mycket ny personal behöver sättas in i arbetet. Ett processtyrt arbete underlättar för de handläggare som kommer in som nya. Det ger en trygghet i att man verkligen har fått med allt och säkerställer att ärendehanteringen utförs med hög kvalitet.
Hör gärna av dig till Maria Ryding, kundansvarig säljare för Alfa eCare Omega, för frågor.